YHDISTYKSEN TOIMIJAT

2022-2023 Toimikaudelle
pj Juha Happonen 040 - 5085 845, sposti: neulaniemen.pj(at)gmail.com
varapj ei vielä tiedossa
siht sihteeri: Päivi Nuutinen 040 - 6693849 sposti; neulaniemen.sihteeri@gmail.com
JÄSENMAKSUT (15€/v) 15€/mökkikunta maksetaan tilille: FI78 1078 3000 2197 08 Viite:MÖKKIKUNNAN NIMI Rahastonhoitaja Seija Puomilahti, 045 - 1203 259

/>


TÄSTÄ ANNAT SUORAA PALAUTETTA KAAVOITTAJALLE:
https://asiointi.kuopio.fi/elomake3/lomakkeet/2078/lomake.htm
AJANKOHTAISET YLEISKAAVAT:
http://www.kuopio.fi/web/kaavoitus/ajankohtaiset-yleiskaavat
KAUPUNGINVALTUUSTO:http://www.kuopio.fi/web/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto
KUOPION KAUPUNKIYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU: http://www.kuopio.fi/web/guest/kaupunkiymparisto/

29. tammikuuta 2013

Esitämme Neulaniemen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan Ely-keskuksen neuvottelua:

Avoimuuden lisääminen kaavoitusasiassa on kaikkien etu!

(kuva minun on kevättalvelta 2005 päivänä jolloin Herrasen Jarmo laski koko päivän ohikulkevia hiihtäjiä ja lopetti 5.000:nnen hiihtajän kohdalla, kun ei enää jaksanut laskea)

Hienon ideointipalaverin lopuksi esitin toivomuksen, että saisimme jotain konkreettista aikaiseksi nimenomaan osallistumis- ja arviointisuunnitelman kehittämiseksi ja parantamiseksi Neulaniemen kaavoitusasiassa. Me palaverin jälkeen paikalle jääneet yhdeksän henkilöä konkretisoimme asian seuraavanlaiseksi kokonaisuudeksi yhdessä ja allekirjoitimme tämän yhdessä, kiitos kaikille. Tämä toimitetaan huomenna Va-Vi-talon asiakaspalveluun:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Esitämme Neulaniemen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan Ely-keskuksen neuvottelua:

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet kuntalaisten kuulemiseksi ovat mielestämme riittämättömiä ja vaillinaisesti määriteltyjä.

Ottaen huomioon, että elämme jo vuotta 2013.

Osallistumisesta ja arvioinnista ei ole mitään muuta konkreettista suunnitelmaa kuulla asukkaiden ja alueen maankäyttäjien mielipiteitä tällä hetkellä, kuin kaavaraati ja hätäisesti tehty palautelomake.

A. Kaavaraati on irvikuva demokraattisesta ja kansalaisia kuulevasta palautteesta:
1. Jäsenmäärää ei ole tarkasti määritelty, vain viitteellisesti että se on 10-15 henkilöä
2. Raati on liian pieni ollakseen kaupunkilaisia edustava.(eri ikäryhmiä ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia.)
3. Ei ole annettu täsmällistä menettelytapaa, miten toimitaan, jos hakijoita ilmaantuu enemmän kuin tuo 10-15
4. Henkilötietoja on tietävästi kerätty, mutta kerääjä ei ole ilmoittanut rekisteriselostetta helposti nähtäville (henkilörekisterilain mukaan)
5. Kaavaraadin osallistujien valintaperusteet ovat täysin hämärän peitossa
6. Kaavaraadissa tulisi mielestämme olla edustettuna alueen ja reunustavien alueidin asukkaat, aktiivikäyttäjät ja mökkiläiset, mutta tietääksemme tällaista ajatusta ei ole missään näkyvissä.
7. Kaavaraadin työskentely ei suunnitellun määrän kokoontumiskerroissa (2-3) ole millään tavoin ideoivaa tai innovoivaa, vaan toimii pelkkänä laihana peilinä tai kulissina
8. Maankäyttö- ja rakennuslaki ei tunne tällaista toimintaa, halutaanko tällä oikeasti edistää osallistumista ja asukkaiden kuulemista vai onko tämä pelkkä kulissi
9. Tiedotus kaavaraadista on järjestetty liian puutteellisesti. Kuka näitä minimaalisia uutisia lukee minimaalisilta nettisivuilta tai pikkuilmoituksista. Jos halutaan todellista osallistumista, ideointia ja asukkaiden mielipiteitä, mielestämme pitäisi olla aktiivisesti yhteydessä alueen yhdistyksiin, yhteisöihin, seuroihin, kouluihin ja päiväkoteihin, että saataisiin asukkaiden näköinen kaupunki, eikä virkamiesuudisraivaajien määrittelemiä ratkaisuja.
10. Alueen inventoinnit ja selvitykset tulisi saada käyttäjien kommentoitavaksi paljon avoimemmin ja aktiivisemmin kuin tässä prosessissa on tehty, esimerkiksi varata kaavaraadille tämä mahdollisuus.
11. Reagointiaikaa siihen ilmoittautumiseen on annettu liian vähän.
12. Mikä on kaavaraadin mielipiteiden tosiasiallinen merkitys ja avoimuus? Tätä ei ole missään avoimesti kerrottu tai määritelty.
13. Ovatko kaavaraadin suositukset avoimia ja läpinäkyviä koko prosessissa ja tiedotetaanko niistä?
14. Kerrotaanko mikä kaavaraadin mielipiteen tosiasiallinen vaikutus loppujenlopuksi oli? Sopivalla kokoonpanolla saadaan aikaan sitä mitä virkamies haluaa.


B. Palautelomakkeen markkinointi ja levittäminen on mielestämme täysin mitätöntä verrattuna tämän ajan internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksiin tänä päivänä.


C. Suunnitelmassa ei ole mainittu läheskään kaikkia selvityksiä, jotka kaavoittamiseen liittyvät:
1.Hiljaisten alueiden selvitys-kartoitus tämän alueen osalta on täysin tekemättä ja jätetty mainitsematta. Keskustan lähialueista Neulaniemi on ehdottomasti hiljaisin alue, ja se on sen takia varsinkin erittäin tärkeä ottaa huomioon.
2. Myös vesistö- ja kalastusselvitykset koko alueesta, ei vain luonnonsuojelualueesta jätetään mainitsematta. Onko tarvetta selvittää vesiliikenneselvitystä tällä alueella.

Avoimuuden lisääminen kaavoitusasiassa on kaikkien etu.


29.1.2013 Kuopiossa
(koosti ja allekirjoitti 11 henkilöä, Neulaniemeläisten ideointipalaverin päätteeksi samana iltana, minä olen iloisesti yksi heistä)


1 kommentti:

  1. Tämän tiimoilta Kaisa-Mari Immonen lähetti meille viestinä oman kommentin, jossa hän selosti asian viranomaistietä, julkaisen sen myös tässä. Minusta näyttää siltä, että koko tämän prosessin hahmottamisen hankaluus aiheuttaa kansalaisissa ahdistusta ja hämmennystä, hän osittain myönsi sen ja sanoi edelleen ottavansa mielellään kaikenlaista asiallista palautetta vastaan. Kaavaraati on hänen mukaansa ylimääräinen tapa saada palautetta ja kommentointia, eikä ole MRL:ssä edellytetty tapa. Tässä vastine häneltä:
    - - - -

    1.2.2013 kopio sähköpostista:

    NEULANIEMEN OSAYLEISKAAVAN OSALLISTUMISMENETTELYSTÄ


    Osallisilta saatujen palautteiden perusteella on syytä selventää osallistumismenettelyä.

    Virallinen palautteenanto:

    Maankäyttö- ja rakennuslaki (MRL) määrää järjestettäväksi viralliset kuulemiset Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa (OAS) esitetyllä tavalla:

    Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 14 vrk nähtävillä, jolloin voi jättää mielipiteitä ja huomautuksia OAS:iin liittyen

    Luonnosvaihe: yleiskaavaluonnos tai luonnosvaihtoehdot 30 vrk nähtävillä, jolloin voi jättää kirjalliset mielipiteet luonnokseen / vaihtoehtoihin

    Ehdotusvaihe: kaavaehdotus nähtävillä 30 vrk, jolloin voi jättää kirjalliset muistutukset kaavaehdotukseen liittyen

    Virallisista kuulemisista ilmoitetaan Kuopion kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti Kuopion kaupunkilehdessä. Lehti-ilmoituksen lisäksi kuulutukset ovat nähtävinä virallisella ilmoitustaululla ja netissä kaavoituksen sivuilla http://www.kuopio.fi/web/kaavoitus/ajankohtaiset-yleiskaavat

    Epävirallinen palautteen anto:

    Edellä mainittujen MRL:n mukaisten virallisten kuulemisten lisäksi on osallisten mahdollista antaa palautetta epävirallisesti koko kaavaprosessin ajan puhelimitse, sähköpostilla, kirjeitse tai käymällä paikan päällä kaavoitusosastolla.

    Palautelomake:

    Näiden perinteisten vaikutuskanavien lisäksi olemme avanneet nettiin palautelomakkeen, jota voi myös käyttää palautteenantoon koko kaavaprosessin ajan. Palautelomake löytyy osoitteesta: http://www.kuopio.fi/web/kaavoitus/ajankohtaiset-yleiskaavat ”Neulaniemen osayleiskaava”- otsikon alta

    Kaavaraati:

    Yllämainittujen vaikutuskeinojen lisäksi olemme tarjonneet kuntalaisille mahdollisuuden osallistua kaavan tavoitteiden määrittämiseen kaavaraadin kautta. Kaavaraadin on tarkoitus toimia ryhmätyöpohjalta, joten ryhmän toimivaksi kooksi on arvioitu 10-15 hlö. Kaavaraati , jolla pyritään luomaan pohjaa mahdollisimman hyvälle uudelle asuinalueelle, ei ole MRL.n määräämää osallistamistoimintaa, vaan uusi avaus vaikutuskanavien lisäämiseksi.


    Yhteistyöterveisin
    Kaisa-Mari Immonen
    kaavoitusarkkitehti

    VastaaPoista